Figurki zwierząt są od dłuższego czasu jedną z naszych ulubionych kategorii zabawek. I dobrze. Figurki dają dużo wrażeń sensorycznych i generują niezliczoną ilość pomysłów na zabawy. Uwielbiamy egzemplarze tych producentów, którzy dbają o detale i realizm zwierząt. Pozwalają na ćwiczenie koncentracji, motoryki małej, wyobraźni i kreatywności oraz poszerzanie słownictwa. Dostarczają podstaw do nauczania o świecie zwierząt, kontynentach, naturze.
W naszym zbiorze najwięcej mamy egzemplarzy zwierząt marek:
- Schleich
- Collecta (dystrybutor Dante)
- Playtive Junior (Lidl)
- National Geographic
Poniżej propozycje zabaw i aktywności z ich wykorzystaniem.
Dopasowywanie do kart
Można skorzystać z gotowych kart edukacyjnych, które można kupić. Można też samemu wydrukować, wyciąć i zalaminować gotowe zestawy kart, do ściągnięcia w internecie – można znaleźć ładne, darmowe zestawy na grupach lub blogach montessoriańskich. W ogromnym skrócie, praca z figurkami polega na dopasowaniu ich do figurek. Jeszcze nie doszliśmy do następnego poziomu, czyli do dopasowywania podpisów, ale prawdopodobnie niedługo je wprowadzimy.
Zabawa dźwiękowa
Idealna rozrywka dla młodszych dzieci. Możemy naśladować odgłosy zwierząt, a dziecko wybiera spośród figurek to, które wydaje takie dźwięki. Gdy maluch już je zna możemy odwrócić sytuację. Podnosimy zwierzątko i oczekujemy od dziecka, że samodzielnie „ryknie” jak lew lub „zamiauczy” jak kotek.
Ślady
Do tej zabawy potrzebujemy ciastoliny, piasku lub farb. Chodzi o to, aby dziecko trzymając w rękach figurkę, mogło samodzielnie wykonać „odcisk” i go zobaczyć. Możemy też sami wcześniej takie ślady odcisnąć i zabawić się w zgadywanie „kto mógł zostawić takie ślady?”.
Sortowanie gatunków
Dzięki tej aktywności dziecko będzie umiało grupować zwierzęta i odróżniać gatunki zwierząt. Był taki czas, że Helka do „koników” zaliczała również zebry. Na bazie tego ćwiczenia mogliśmy wytłumaczyć jej różnice pomiędzy końmi a zebrami.
Dopasowywanie mamy do dziecka
Często możemy zakupić zestawy figurek zawierających dorosłego osobnika gatunku i młode. Warto zdecydować się na taki zakup, aby nie tylko móc wykonać to ćwiczenie, ale nauczyć dziecko nowych słów. Na bazie tej aktywności możemy wytłumaczyć czym jest klacz, źrebak, warchlak, maciora, czy cielę.
Układanie od najmniejszego do największego
Aktywność, która wspomaga koncentrację i rozwija motorykę. Niesamowite jest to, że Helka sama wymyśliła tę zabawę i lubi do niej wracać. Nie po raz pierwszy okazuje się, że wyobraźnia dziecka jest najlepszym źródłem pomysłów na zabawy. Według wielu specjalistów jest to po prostu potrzeba rozwojowa – dziecko samo wie, co jest mu potrzebne – uczy się skupienia, sortowania, pogłębiania koncentracji. Taka zabawa pomaga dziecku uspokoić się, wyciszyć. Pamiętam, jak czekając na samolot, na lotnisku we Włoszech, córka już była mocno zmęczona, przebodźcowana ilością hałasu i atrakcji (oraz brakiem drzemki). Właśnie wtedy bardzo pomogła jej zwykła, rutynowa wręcz i znana jej dobrze zabawa zwierzątkami.
Ustawianie w kolumnie/rzędzie
Jako wielka fanka pociągów, nasza córka uwielbia ustawiać zwierzęta w kolumnie. Mówi wtedy, że ustawiła „pociąg”. Ponieważ figurek zwierząt mamy około 40, a używa do tej aktywności wszystkich możliwych, zabawa wymaga skupienia dziecka na dłuższą chwilę. Co więcej, po ustawieniu prosi o policzenie ile zwierząt (wagonów) liczy „pociąg”. To świetna nauka liczenia dla maluchów.
Kąpanie
Trzeba przyznać, że w naszym domu wieczorami częściej pada sformułowanie „chodźmy umyć koniki” niż „zapraszam do kąpieli”. Tak się przyjęło, że jak Helka się kąpie, to i koniki – choć czasem i inne zwierzęta wymagają umycia 😉 Skutkiem czego nie musimy kupować specjalnych zabawek to kąpieli. Mamy nasze figurki 😉 Zwierzętom można dorabiać czapeczki z piany, myć je, można nimi nurkować, można zrzucać z krawędzi… wiadomo, możliwości są nieskończone.
Zabawa sensoryczna z sortowaniem ląd/woda/powietrze
Przygotowujemy 3 pojemniki. Do jednego wlewamy wodę, do drugiego wsypujemy piasek, a trzeci zostawiamy pusty. Każdy z tych pojemników odpowiada naturalnemu środowisku, w którym żyją nasze zwierzęta. Zadaniem dziecka jest posortowanie figurek na zwierzęta lądowe, wodne i latające oraz włożenie ich do odpowiednich pojemników. Można również spróbować odtworzyć te światy – np. do wody dodać muszelki, do dżungli dołożyć patyki, i rośliny.
Topienie w galaretce
Zabawa w galaretce, czyli jej przygotowanie i zatopienie różnych przedmiotów. U nas figurki zwierząt dołączyły do makaronów i innych rzeczy, które wylądowały w zielonej substancji. Wydobywanie ich z galaretki to świetne ćwiczenie sensoryczne.
Zabawa z wykorzystaniem tęczy Grimms
Aktywność, która jest z życia wzięta i powstała dzięki wyobraźni Heli. Gdy już dziecko zbuduje swoją konstrukcję z tęczy Grimms, można na wolnych elementach poustawiać figurki zwierząt. To dobry pomysł na ćwiczenie koncentracji, orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Można też wykorzystać elementy tęczy jako materiał do budowy zagrody dla zwierząt. Możliwości jest wiele.
Karmienie
Wielokrotnie w naszym domu figurki zwierząt „pomagały w jedzeniu” Heli. Gdy już nakarmiła swoje koniki, jedzenie chętniej było przez nią jedzone 😉
Dopasowywanie jedzenia do zwierzęcia
Zabawa edukacyjna, która przybliży dziecku co jedzą zwierzęta. Możemy w tym celu wykorzystać prawdziwe warzywa i rośliny, bądź posłużyć się rysunkami.
Ubieranie
Czy zebrom i żyrafie jest zimno w zimie? Może warto im zrobić z ciastoliny czapki i szaliki? To prawda, nasze figurki doczekały się swoich elementów garderoby i wyglądały bardzo gustownie 😉
Odwzorowywanie przestrzeni, w której żyją
Zabawa, która wymaga większego zaangażowania, czasu, materiałów i wyobraźni (zarówno dziecka, jak i rodzica). Zadanie polega na stworzeniu z materiałów plastycznych pustyni, sawanny, łąki, czy lasu – w zależności od zaangażowanych zwierząt. Nie dość, że dziecko ćwiczy umiejętności manualne, dowiaduje się w jakim środowisku żyją zwierzęta, to ma później wiele możliwości kreatywnej zabawy z wykorzystaniem gotowej przestrzeni dla figurek.
Dopasowywanie do wzoru – sierści, skóry (karty do druku)
Najłatwiej jest mieć przygotowane zdjęcia prezentujące kawałek wzoru sierści, skóry, pancerza, łusek itp. My mamy ręcznie robiony zestaw z gotowego pliku pdf. Zadaniem dziecka jest dopasowanie figurki do zdjęcia. Dzięki temu możemy wzbogacić język dziecka o takie słowa i wytłumaczyć czym są „cętki” i skąd się wzięła „panterka” – nazwa popularnego motywu w branży odzieżowej 😉
Zgadywanie po dotyku
Pamiętacie z dzieciństwa zabawę w odgadywanie jedynie po dotyku nazwy przedmiotu (np. z zawiązanymi oczami lub wkładając rękę do ciemnego worka)? Taką samą zabawę proponujemy z wykorzystaniem figurek zwierząt. Niech dziecko odgadnie jakie to zwierzę bez korzystania z zmysłu wzroku.
Sortowanie na nocne i dzienne
Czy Twoje dziecko już wie, że niektóre zwierzęta są aktywne w nocy i śpią w dzień a inne na odwrót? Jeżeli nie, to z pomocą przyjdzie to ćwiczenie. Można przygotować obrazek symbolizujący noc (księżyc na ciemnym tle) oraz dzień (słońce na niebieskim niebie) i poprosić dziecko o dopasowanie do nich zwierząt, które nie śpią o danej porze dnia.
Nauka kontynentów
Aktywność dla nieco starszych dzieci, które są gotowe, aby zaznajomić się z nazwami kontynentów i móc przyporządkowywać zwierzęta do ich miejsca zamieszkania. Przyda się atlas, mapa lub dostępne na rynku gotowe propozycje książek z mapami.
Wzór dla własnych figurek ulepionych z plasteliny
Świetna zabawa dla nieco starszych dzieci. Niech spróbują ulepić z plasteliny swoją figurkę wzorując się na posiadanym egzemplarzu zwierzęcia. Przy tej aktywności mocno pracuje wyobraźnia i zdolności manualne.
Nauka liter
Możesz pracować ze swoim dzieckiem z wykorzystaniem liter w połączeniu z figurkami zwierząt. Wystarczy, aby dziecko dopasowywało zwierzę to pierwszej litery jego nazwy.
Odgrywanie ról
Figurki zwierząt dają wspaniałą możliwość do zabawy w odgrywanie ról. Ten sposób zabawy nie ma ograniczeń. Obrazy i sytuacje wytworzone przez wyobraźnię dziecka w połączeniu z figurkami zwierząt są fascynujące. Skojarzenia jakie odkrywa nieraz wyzwalają w rodzicu podziw i zachwyt lub też nagły wybuch śmiechu 😉
Sortowanie według cech wspólnych
Znajdź cechy wspólne wśród posiadanych figurek. Następnie poproś dziecko, aby wybrało zwierzątka, które posiadają tę cechę oraz te, które jej nie posiadają. Może to być np. posiadanie kopyt, ogona, skrzydeł lub określonego koloru skóry czy sierści.
Wszystkie z tych aktywności można przeprowadzić w domu. Nic nie szkodzi jednak, aby figurki podróżowały z dzieckiem i wychodziły z nami na spacer. Wtedy liczba dodatkowych zabaw może być nieskończona.
6 komentarzy
Alicja
29 marca, 2019 at 9:58 pmWspaniale pomysły, skorzystamy już jutro:) Powiedzcie proszę w jaki sposób przechowujecie figurki? W naszym domu są już wszędzie, dosłownie na każdym kroku się o nie potykam;)
Karmione Kulturą
29 marca, 2019 at 10:11 pmMamy jeden spory koszyk widoczny na głównym zdjęciu. Mieszczą się w nim (jeszcze) wszystkie figurki. Staramy się, aby po zabawie do niego wracały 😉
Pingback:
6 kwietnia, 2019 at 7:26 amMagda
7 kwietnia, 2019 at 11:57 amSuper!
Gdzie Pani kupiła te figurki, rozgladalam się Ale nie mogę znaleźć wystarczająco fajnych ? w dodatku te mają jakby zachowane proporcje 🙂
Karmione Kulturą
7 kwietnia, 2019 at 1:10 pmZestawy figurek to istny miszmasz. Są wśród nich Schleich, Collecta (Dante), Animal Planet, Lidl, National Geographic i Papo. W większości trzymają proporcje i z ich jakości jesteśmy zadowoleni.
Pingback:
23 września, 2020 at 9:17 am