fbpx

Po co nam Muzea dla Dzieci

Oferta kulturalna dla maluchów jest coraz bogatsza. W samej Warszawie, w przeciągu kilku lat powstały teatry, kawiarnie, zajęcia muzyczne, ruchowe, plastyczne oraz świetne wydawnictwa książkowe, sprofilowane na odbiorcę najnajowego/przedszkolnego. Gorzej się mają muzea. Czasem w ofercie pojawiają się ciekawe, czasowe wystawy, czasem muzea organizują zajęcia dla maluchów. Jest wspaniałe Centrum Nauki Kopernik, w którym i najmłodsze dzieciaki się odnajdą. Ale to nie to. Brakuje mi Muzeum dla dzieci z prawdziwego zdarzenia. Możecie sobie wyobrazić maluchy w muzeum? W muzeum tak skonstruowanym, by kilkulatek mógł swobodnie, na swoim poziomie eksplorować, odkrywać zakamarki sztuki, poszukiwać ciekawych eksponatów?

Konferencja “Po co nam Muzea dla Dzieci”

Stowarzyszenie ArtAnimacje wraz z Instytutem Adama Mickiewicza postanowiło na poważnie zająć się tym tematem i zorganizowało konferencję “Po co nam Muzea dla Dzieci?”. W ten weekend, w warszawskim Soho Factory odbędą się debaty, prelekcje najbardziej znanych ekspertów od muzeów dla dzieci z całej Europy. Wstawiam cały program konferencji, możecie podejrzeć i wybrać jakie tematy interesują was najbardziej – choć gorąco zachęcam do uczestnictwa w całym wydarzeniu. Myślę, że to wydarzenie będzie kopalnią inspiracji do działań z maluchami oraz platformą do wymiany myśli na najwyższym poziomie.

Chciałabym również  podzielić się z wami listem organizatorek, który idealnie podsumowuje problem i tematykę konferencyjną. Zachęcam wszystkich rodziców, aktywistów dziecięcych, kulturoznawców i pedagogów do uczestnictwa!

“Muzea dla dzieci to ogromne centra sztuki dedykowane młodszym odbiorcom. Liderem w uruchamianiu tego rodzaju instytucji są Stany Zjednoczone, gdzie w każdym większym mieście istnieje takie centrum sztuki. W całym kraju jest ich łącznie około 300. U źródeł ich powstawania leży m.in. kryzys w amerykańskim systemie edukacji oraz deficyt przyjaznych przestrzeni publicznych na obszarach miejskich. Impuls do działania w sferze budowania alternatywnego systemu edukacji dały organizacje kobiece. Pierwsze muzeum powstało w 1899 roku na Brooklinie (Brooklyn Children’s Museum). Dzisiaj muzea dla dzieci są nie tylko liczne, ale mają też swoje zrzeszenia (choćby Children’s Museums Association). Przejęły też kompetencje eksperckie w dziedzinie edukacji. Obecnie to muzea prowadzą szkolenia dla pedagogów, nauczycieli, współpracują ze szkołami. Muzea dla dzieci pełnią też bardzo ważną rolę kulturotwórczą w społecznościach lokalnych, które często nie tylko je współtworzą, ale inicjują ich powstawanie. Co ciekawe, największe Muzeum dla dzieci na świecie powstało właśnie na peryferiach, w Indianapolis (The Children’s Museum of Indianapolis), a nie w jednym z centralnych miast Stanów Zjednoczonych. Również w Europie, prawie każde większe miasto posiada Muzeum dla dzieci. Europejskie muzea dla dzieci i działy edukacji w muzeach sztuki także posiadają swoją platformę, gdzie mają szansę wymieniać się na bieżąco doświadczeniami i badać trendy współczesnej edukacji twórczej. Europejskie Hands On i amerykańskie Children’s Museum Association współpracują w tym względzie ze sobą.

Warszawa nie posiada centrum sztuki sprofilowanego na sztukę dla dzieci na miarę zachodnich, dużych instytucji kulturalnych, a sukces Centrum Nauki Kopernik wskazuje na to, że jest popyt na tego typu miejsca adresowane do dzieci i rodziców. Biorąc pod uwagę ogromny kryzys, który obecnie przeżywamy w systemie edukacji, jesteśmy przekonane, że bez alternatywnych sposobów nauki i wychowania w kulturze, nie wykształcimy świadomych odbiorców nowoczesnej kultury, ani kreatywnych, przedsiębiorczych Polaków. Trochę z braku nadziei na zmianę w obszarze edukacji, trochę z podziwu dla potencjału, jaki drzemie w polskich animatorach działających w obszarze trzeciego sektora i edukatorach prowadzących fantastyczne działania dla dzieci w instytucjach kulturalnych, postanowiłyśmy zaprosić do Warszawy przedstawicieli najciekawszych, naszym zdaniem, instytucji działających w Stanach Zjednoczonych i w Europie, by otworzyć pole do wymiany doświadczeń, działań i być może zarazić polskich edukatorów naszą ideą stworzenia dużego centrum sztuki dedykowanego tylko dzieciom. Od roku w Warszawie tworzymy z sukcesem projekt Pop up Muzeum dla dzieci. W ramach projektu zorganizowałyśmy na masową skalę wydarzenia dla dzieci i rodziców z dziedziny architektury, designu i działań performatywnych. Konferencja jest dla nas następnym krokiem w dążeniu do spełnienia marzenia, którym jest stworzenie Muzeum dla dzieci w Warszawie. Jest też istotnym krokiem w profesjonalizacji własnych działań i zdobywaniu lepszych kompetencji w tworzeniu oferty kulturalnej dla dzieci. Profesjonalizacja sektora edukacyjnego jest kluczem do podniesienia jakości naszych działań, otwarcia się na działania innych, konsolidacji środowiska i myślenia strategicznego. Konferencję zaplanowałyśmy tak, by dać możliwość osobistych rozmów z ekspertami podczas targu wymiany wiedzy oraz, by porozmawiać o różnych zagadnieniach związanych z edukacją dziecięcą i prowadzeniem instytucji dedykowanej dzieciom. Mamy nadzieję, że czas spędzony z nami będzie dla Państwa inspirującym przeżyciem.

Maria Szybińska, Marta Wójcicka organizatorki konferencji, autorki projektu Pop-up Muzeum dla dzieci | stowarzyszenie artanimacje
Agnieszka Rudzińska współorganizatorka konferencji | instytut adama mickiewicza”

 

Materiały do pobrania:

MDD_konferencja_LIST

MDD_konferencja_PROGRAM

Dodaj komentarz